Tuesday, 7 July 2015

Az Surah Anisa 04:148 - 152

Surah Anisa 04:148 - 152

Ustad Azam 
Arabic Resource Centre 
Bandar Bangi Bangi
6 julai 2015 



Anisa 04:141


Anisa 04:141 sambungan




 Anisa 04:142 - 143


- Jika ambil kafir sebagi wali / pemimpin allah akan jadikan alasan untuk orang mukmin untuk jadi wali /ketua disandarkan untuk urusan urusan penting dan Allah akan berlepas tangan  

Asal manusia bersih - Anisa 04:148

بَرَاءَةُ الذَّهَّة
- Pada asalnya manusia ini bersih dari hutang so jika ada yang menuduh orang yang menuduh itu lah kena buktikan sebab asal manusia adalah amanah
Lihat ayat 148 di bawah 
Anisa 04:148


Orang yang di zalimi boleh keluarkan kata kata tidak elok - Anisa 04:148

- Bila kita di zalimi ketika itu di benarkan kita keluarkan cerita cerita yg tidak elok  perkara perkara yang tidak benar as defense 

Surah Anisa 04: 148

3 perkara apa maksud kita boleh zahirkan kata kata yang buruk kepada orang yang menzalimi kita

1. Orang yang di zalimi di benarkan berdoa atas orang yang menzaliminya dengan berkata perkara yang tidak elok 

2. Untuk kita memenangkan orang yang di zalimi 

3. Menyatakan kezaliman yang dia alami pada pihak yang bertanggungjawab secara terbuka dan jelas eg di face book, surat khabar  etc dengan syarat penzalim juga zahirkan secara terbuka 
Atau jika di zahirkan secara tertutup secara tertutup dizahirkan secara tertutup penzalim kena juga zahirkan secara tertutup

- Rasullulah sebelum dia jadi nabi pernah terlibat dengan pakatan / perjanjian " حِلْفُ الفضول" makna menggembalikan hak yang di zalimi contoh  peniaga mengadu pada rasulullah yg hutang dia tidak di bayar oleh si piutang 
- Dalam hal ini rasullulah minta si piutang itu membayar kepada peniaga yang dia hutang itu.
- Rasulah lepas dia jadi nabi dia kata dia akan terlibat dengan perjanjian tersebut

Anisa 04:149


غَفَرَ  tutup َ عَفَو  hapus 
Kalau dalam quran dalam satu ayat  it appears satu saja perkataan    غَفَرَ   ianya bawa makna dua dua tutup dan hapus 

خَيْرًاخ  lihat di atas ayat 149

1. A malan amalan solleh dan sedekah 
2 ada yg berpandangan cover semua kebaikan 
عَفْوَ
- Hapus kenapa ayat ini datang dengan sifat  عَفْوًّا  dan   قَدِيرًا sebab membawa  makna allah maha mampu hendak balas apa yang di buat oleh makhluk Nya 
- Tapi sifat عَفْوًّا  mendahului perkataan   قَدِيرًا   sebab adalah lebih baik jika kita ampunkan sesaorang itu dulu walaupun kita mampu hendak balas jahat terhadap nya 

Ayat 150 mazhab yang lain 
Anisa 04:150


Anisa 04:150 sambungan 


- ayat 150 rujuk kepada yahudi dan nasara 

- sebab 
yahudi ( musyrikin sebab ambil uzair ) beriman dengan taurah dan nabi musa tapi kufur dengan injil dan nabi isa
Dan 
- Nasrani beriman dengan injil dan isa tapi kufur dengan nabi mohammad s.a.w. dan quran 
( sebab ambil isa sebagai anak allah )     

- Huruf taukid ia itu  ini untuk penegasan kepada siapa yang ragu bahawa se nya beriman dengan sebahgian dan tolak sebahgian tidak kufur 

- tapi allah kata itu lah sebenarnya kekufuran


Anisa 04:152


Anisa 04:152 sambungan


- sebelum ayat 152 Allah ancam yahudi dan nasrani 

- Ayat 152 allah datangkan janji
- Allah akan berikan ganjaran perkataan asal اجر dia telah upahkan (feil madhi) 
- Di sini isyarat amalan hati ia itu keimanan dengan allah dan rasul
- amalan hati ada balasan nya juga Iman/ yakin  lawan syak 

- di sini kenapa allah pakai perkataan  سَوْفَ  sedangkan allah hendak beri ganjaran kenapa nak lewat kewatkan bagi ganjaran ? 
- Para ulama kata pakai  سَوْفَ  membawa makna janji allah pasti akan berlaku lambat atau cepat 

Mashaalah orchid ciptaan allah 





No comments:

Post a Comment